υγιή παιδιά υγιής πλανήτης,
7ο εργαστήριο,
Εδώ τα καλά πορτοκάλιααααααα !!!
9η δραστηριότητα: Στη λαϊκή αγορά
Στη λαϊκή. Παιχνίδι ρόλων
Μουσική υπόκρουση η «Λαϊκή Αγορά».
Τοποθετούμε τα θρανία σε σχήμα Π.
Οι μισοί μαθητές αναλαμβάνουν τον ρόλο του πωλητή πίσω από τους πάγκους.
Τους μοιράζουμε τις κάρτες με τα φρούτα και τα λαχανικά.
Τους ζητάμε να γράψουν σε ένα χαρτί τις τιμές των προϊόντων τους και τον τόπο παραγωγής τους. Μπορούν να αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη.
Αν δεν ξέρουν πραγματικές ονομασίες τόπων προέλευσης, μπορούν να επινοήσουν τοπωνύμια, όπως την Πορτοκαλία, τις Μηλιές, την Φραουλόπολη κ.ο.κ.
Οι υπόλοιποι μαθητές κάνουν τους αγοραστές.
Τους αφήνουμε να παίξουν περίπου πέντε λεπτά.
Στον κύκλο συζητάμε με τι κριτήρια αγόρασαν οι καταναλωτές, με τι επιχειρήματα τους έπεισαν οι πωλητές.
Ήταν το προϊόν φρέσκο, ήταν νόστιμο; Ήταν από μία συγκεκριμένη και γνωστή, για το προϊόν, περιοχή (π.χ. μήλα Τριπόλεως);
Μήπως οι πωλητές έδιναν κάποιο δώρο ή προνόμιο (δικαίωμα δοκιμής ή μια ποσότητα προϊόντος δώρο);
Να ένα μήλο! Συζήτηση «στρογγυλής τραπέζης»
Μουσική υπόκρουση το τραγούδι «Μίλα μου για μήλα».
Παρουσιάζουμε τα μήλα από διαφορετικές ποικιλίες. Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των τεσσάρων (4).
Τους δίνουμε από ένα μήλο από κάθε είδος.
Τους ζητάμε να αναγνωρίσουν την ποικιλία. Πρέπει να κόψουν, να μυρίσουν και να γευτούν το μήλο που θα τους δώσετε.
Στη συνέχεια δένουν τα μάτια ενός παιδιού εναλλάξ από την ομάδα και του δίνουν να δοκιμάσει ένα μήλο και να το αναγνωρίσει. Ποιος είναι ο καλύτερος γευσιγνώστης της τάξης;
Ποιες ποικιλίες τούς είναι περισσότερο γνωστές;
Ποιες ήταν ευκολότερο να αναγνωρίσουν;
Γιατί; (λόγω αρώματος, χρώματος, γεύσης, υφής);
Στη συνέχεια δείχνουμε στους μαθητές τρία μήλα. Ένα ολοστρόγγυλο, ένα λίγο κακοχυμένο κι ένα σάπιο. Τους ρωτάμε τι γεύση νομίζουν ότι έχει το καθένα; Θα τα τρώγαμε και τα τρία; Πώς καταλαβαίνουμε αν κάτι έχει σαπίσει; Ποιο θα προτιμούσαν; (Μάλλον θα επιλέξουν το πιο «όμορφο»). Γιατί; Ξεκινάμε έναν διαγωνισμό.
Ποιος θα φέρει το πιο πρωτότυπο σε σχήμα φρούτο ή λαχανικό; Να είναι όμως φρέσκο.
Με το πινέλο του Παναγιώτη Τέτση. Καλλιτέχνες.
Τους δείχνουμε εικόνες από τη Λαϊκή Αγορά του
Παναγιώτη Τέτση.
Τους μοιράζουμε χαρτιά και νερομπογιές ή μαρκαδόρους και τους
ζητάμε να ζωγραφίσουν τη δική τους λαϊκή αγορά με όσα περισσότερα χρώματα
μπορούν. Ντύνουμε με τα έργα τους τους τοίχους της τάξης.
Κάθε πράμα στον καιρό του και
τα ζαρζαβατικά στην εποχή τους!
Κινητικό παιχνίδι.
Τοποθετούμε από ένα χρωματιστό πανί στις
τέσσερις γωνίες της τάξης, ένα για κάθε εποχή του χρόνου.
Τα παιδιά ανάλογα με
τον μήνα της γέννησής τους, στέκονται στο αντίστοιχο πανί.
Κάθε ομάδα
ονοματίζει όσα περισσότερα φρούτα και λαχανικά της εποχής του μπορεί.
Τους
δείχνουμε τον πίνακα με την εποχικότητα των φρούτων. Συγκρίνουν και κοιτούν
ποια ξέχασαν.
Συζητούν αν πράγματι τρώνε τώρα τα φρούτα της εποχής.
Ένας
ντετέκτιβ στη λαϊκή αγορά
Επίσκεψη στη λαϊκή, παιχνίδι ανακάλυψης
Τα παιδιά επισκέπτονται με τους γονείς τους τη
λαϊκή αγορά και εντοπίζουν ένα φρούτο που έρχεται από μακριά. Στην τάξη
εντοπίζουμε το φρούτο που ήρθε από την πιο μακρινή περιοχή.
Οι δραστηριότητες της κάθε ενότητας
περιλαμβάνονται στον "Οδηγό προς εκπαιδευτικούς" & "Τον οδηγό δραστηριοτήτων"
από το πιλοτικό πρόγραμμα "Υγιή παιδιά Υγιής πλανήτης" που σχεδίασε η
ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του WWF Ελλάς.