υγιή παιδιά υγιής πλανήτης , μια μερίδα πλανήτη, παρακαλώ!!!
υγιή παιδιά υγιής πλανήτης,
1ο εργαστήριο,
2η
δραστηριότητα:
γύρος του κόσμου, το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής μας
Το
οικολογικό αποτύπωμα της τροφής μας. παιχνίδι ρόλων.
Σήμερα
ξεκινάμε το ταξίδι μας με έναν μικρό γύρο του κόσμου! Μοιράζουμε και τρυπάμε τα
εισιτήρια. Δείχνουμε εικόνες και αφηγούμαστε παραμύθια για ψαράδες και
γεωργούς. Απλώνουμε τα δυο πανιά, μπλε για τη θάλασσα, καφέ για τη στεριά.
Εκφωνούμε τροφές (μπαρμπούνι, παντζάρι, μήλο, κ.ο.κ.). Τα παιδιά πρέπει να
σταθούν στο σωστό πανί. Ζωγραφίζουμε με τους μαθητές σε δυο χαρτιά του μέτρου
τη θάλασσα με τα ψάρια, τα θαλασσινά και τον θεό Ποσειδώνα και τη στεριά με τα
φυτά, τα ζώα και τη θεά Δήμητρα. Χρησιμοποιούμε και τις εικόνες ψαριών,
φρούτων, λαχανικών και δημητριακών που έχουμε φέρει για κολάζ. Τα παιδιά
χωρίζονται σε δύο ομάδες: Γεωργοί και Ψαράδες. Απλώνουμε το χαρτί του μέτρου με
τη στεριά μπροστά στη μία ομάδα και αυτό με τη θάλασσα στη δεύτερη. Οι πρώτοι
κάνουν ότι σπέρνουν το χωράφι. Οι δεύτεροι ότι ψαρεύουν. Αφηγούμαστε: «Τι
ευτυχισμένοι που είναι οι γεωργοί και οι ψαράδες! Νόστιμα ψάρια ψαρεύουν οι
ψαράδες. Λαχταριστά φρούτα, λαχανικά και στάρια καλλιεργούν οι γεωργοί. Ουπς!
Ποιος βρόμισε το χώμα με φάρμακα; Ποιος έριξε στη θάλασσα σκουπίδια και
πετρέλαιο; Ποιος έβαλε χημικά στα φυτά για να μεγαλώσουν γρήγορα; Όταν βρέχει
αυτά ξεπλένονται στη θάλασσα. Πάνε και τα ψάρια, κατάπιαν τα δηλητήρια. Πάει η
ψαριά μας! Γρήγορα να καθαρίσουμε το χώμα και τη θάλασσα!» Δείχνουμε την
υδρόγειο σφαίρα της τάξης. Παρατηρούμε τις θάλασσες και τις στεριές. Από εκεί
παίρνουμε το φαγητό μας. Τι θα γινόταν αν βρομίζαμε το νερό και το χώμα της
Γης; Τι θα συνέβαινε στην τροφή μας; Πού θα κατέληγε αυτή η «βρομιά»;
Πώς έγινα πιλάφι!
Σε ποιον αρέσει το πιλάφι; Εμφανίζουμε το
σακουλάκι με το ρύζι. Ανήκει στην οικογένεια που τη λένε «δημητριακά», από τη
θεά Δήμητρα. Δείχνουμε την εικόνα της θεάς και ένα σπυρί ρύζι. Ας ακούσουμε την
ιστορία του. Μοιράζουμε στα παιδιά από μία λωρίδα μαύρου γκοφρέ χαρτιού. Κάθε
φορά που θα ακούν στην ιστορία κάτι που βρομίζει τη Γη, και κάνει τη θεά
Δήμητρα να θυμώνει, θα ανεμίζουν τη λωρίδα του χαρτιού. Τι παράπονα έχει ο
κόκκος του ρυζιού από τους ανθρώπους κι από εσάς; Τι παράπονα έχει η θεά
Δήμητρα; Μετά και από τα προηγούμενα παιχνίδια τα παιδιά θα εντοπίσουν τα
προβλήματα: ρύπανση εδάφους και νερού, καυσαέρια από τα εργοστάσια και τις
μεταφορές, σκουπίδια από όλο τον κύκλο ζωής του προϊόντος.
Τι μπορούμε να κάνουμε; Να μη βάζουμε πολλά φάρμακα όταν καλλιεργούμε, να μη σπαταλάμε το νερό στο χωράφι, να μην τρώμε τροφές που ταξιδεύουν από πολύ μακριά, να μην πετάμε φαγητό.
Κλείνουμε το ταξίδι μας ευχαριστώντας τη θεά Δήμητρα, αλλά και τον θεό της θάλασσας, τον Ποσειδώνα, που μας χαρίζουν όλες τις τροφές από τη στεριά και τη θάλασσα. Υποσχόμαστε να μην κάνουμε τους θεούς να θυμώνουν. Θα σεβόμαστε τα δώρα τους.
Οι δραστηριότητες της κάθε ενότητας
περιλαμβάνονται στον "Οδηγό προς εκπαιδευτικούς" & "Τον οδηγό δραστηριοτήτων"
από το πιλοτικό πρόγραμμα "Υγιή παιδιά Υγιής πλανήτης" που σχεδίασε η
ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του WWF Ελλάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου